Andrade planer!

Imorgon lamnar vi Kuala Lumpur 06.30, for o livet och tioman island. Kommer formodligen inte finnas nagot anvandbart internet ute pa on och vara mobilen funkar inte heller riktigt korrekt kan antas!
Bli ej orolig om ni ej hort nagot fran oss pa 5-6 dagar :)
Vi hors!
puss oh kram skumbanan

Kuala Lumpur

Da var vi framme i Kuala lumpur, bor pa ett hotell i "chinatown", inte alls som i Singapore, allt var fraschare i singapore, men sedan ar den staden mycket modernare an Malayisa ocksa. Varan plan var ju att overnatta en natt for att sedan bege oss mot Tioman, men trakigt nog var alla bussar fulla till mersing imorgon, mersing ar bathamnen vi aker ifran ut till tioman. Sa vi fick boka en natt buss pa tisdagnatt istallet och da ar vi  framme onsdag morgon. Lite synd, men sant ar livet. Vi ska dock forsoka losa problemet imorgon, och kanske aka buss till nagon stad i narheten och ta en taxi sista biten. Betalar inte alls mycket for en taxi/buss har nere.
Kostar 60 kr att aka buss till mersing och det ar en resa pa 6 timmar.
Nu ar klockan 19.30 och det borjar bli morkt ute, ska rora oss hem mot hotellet som bara ligger nagra hundra meter fran internet cafet vi sitter pa.

puss

Singapore - Flygplatsen

Nu ar vi pa flygplatsen for att flyga till Kuala lumpur, dar har vi bokat en hotell natt, for att sedan imorgon leta oss ut mot o livet, da malet ar Tioman Island  och Salang Beach. Skont nog rakade vi inte ut for samma problem som hemma i sverige, alltsa det med flygbiljett ut ur landet, sa nu stannar vi i Malaysia pa obestamd tid, men kan tanka mig att vi tillbringar ca 3 veckor i landet, innan vi beger oss mot Thailand.
Nu ska vi rora oss mot planet, sa hors vi nagot mer :)
Ha det bra allesammans!
pusskram

Singapore - En underbar stad, som aldrig sover.

Idag ar sista dagen i Singapore, vi lamnar imorgon 11.20. Da flyger vi till Malaysia, dar vi formodligen kommer bo en natt i Kuala Lumpur, innan vi beger oss ut mot Tioman island, det ska bli riktigt spannande!
Singapore ar en riktigt toppen stad, med mycket folk, shopping och galen trafik. Kommer sakert bli varre i Thailand och Bali, men for en ovan kille som mig sa kanns det som att denna trafik ar hysterisk.
Det kanns som att staden aldrig sover, och butiker och resturanger har oppet in pa sma timmarna,
Sammanfattningsvis ar jag riktigt nojd med varan vecka i Singapore, dock fick vi aldrig riktigt se solen, har varit mest mulet, dock riktigt varmt anda.
Aterigen ett kort inlagg, men huvudsaken ni vet att vi mar bra :), nasta gang jag skriver sa ar vi i Malayisa. Ett nytt land, nya manniskor och nya aventyr!

Puss och kram fran Singapore!

Avresa

Efter allt Lukas skitsnack om Singapore o trav skall jag forsoka mig pa att skriva om de tva handelserika dagarna som han faktiskt har glomt att aterberatta.

Den 14 september 2009 var den stora dagen, dagen da jag och Lukas skulle lamna Sverige pa obestamd framtid. Dagen borjade ganska tidigt da jag inte hade borjat packa min vaska och kande att det inte var allt for mycket tid att spela med. Vaskan packades och en lunch fortardes innan vi lite forsenade gav oss ivag till arlanda. For er som undrar sa maste jag faktiskt ge mig sjalv overbetyg i vaskpackning, jag har trots de fa timmar jag hade pa mig att packa bara kommit pa en sak som jag saknar hittils:mitt dykcert.

Val pa arlanda sprang vi glatt ovetande mot den tomma incheckningsdisken for att checka in varat bagage ca 1.30 innan flyget gick. Vid incheckningsdisken fick vi dock det hogst chockerande beskedet att vi inte skulle fa komma med flyget om vi inte kunde bevisa att vi hade en flygresa ut ur singapore, vilket vi saklart inte hade. Reglen om en dokumenterad utresa hade vi hort rykten om i lander som Thailand men inte hort ett knyst om i Singapore. For att vara pa den sakra sidan hade vi anda kollat upp och fatt veta att det inte behovdes. Sa jag passar nu pa att skicka en kanga till diverse resebolag, oinformativa internetsidor och dumma ambassadorer.

Efter att den forsta chocken vid incheckningsdisken hade lagt sig o pulsen hade stigit atskilliga slag i minuten kunde jag o Lukas anda behalla is i magen o skynda oss till narmaste dator och bestalla en resa fran Singapore till Kuala Lumpur den 20 sepember. Bokningen gick inte helt felfritt med nervosa hander, manga viljor och feltryckande hander vid tangentbordet men lyckades anda genomforas med viss hjalp av Bjorn och lite smapengar fran mormor. Nar det var ca 30 min kvar till avgang hade vi lyckats checka in varat bagage och tagit oss igenom sakerhetskontrollen.

Pa planet hade vi hoppats pa att kunna skjunka ned i stolarna och pusta ut och lata pulsen ga tillbaka till det normala for att undvika en tidig hjartdod men sji fick vi och mardrommen fortskred. Vi hamnade brevid en gallskrikande unge tillsammans med hennes mamma. Ungen skrek konstant 20 minuter i strack. Vilket fick ett oforstaligt manga arga blickar pa mig ich Lukas och ett gallt pipande ljud i orat som resultat.

Precis nar vi hade kommit upp i luften och skyltarna med sakerhetsbaltet hade slackts vande turen till varan fordels. Flygpersonalen flyttade da pa ungjaveln och hennes mamma, jag och lukas fick ett ledigt sate mellan oss och det serverades en kycklingfyllt aubergine med ris och en kall tuborg till middag. Resten av flygnignen avnjots med en god bok och en turkisk film.

I Istanbul holl flytet i sig och jag navigerade oss genom kilometerlanga korridorer fram transit disken och vidare upp till en gigantisk avgangshall med de storsta duty free butikerna jag sett. Dar tilllbringade vi varan timme innan det var dags att boarda nasta plan och de vantande 11 timmarna till Singapore.

Tro det eller ej men gudarna log mot oss aven denna gang, jag och Lukas fick tva saten var, egna tv-skarmar med dusstals hogaktuella filmer, tv-spel sa att det rackte och blev over och mer funktioner an vad man hann med att anvanda. Jag kanske inte behover namna att de 11 timmarna pa det har planet kandes som om de gick snabbare an en tagresa till Ljusdal.

Nar vi hade landat i Singapore gick allting som pa rals och vid hittade hotellet direkt, checkade in och gjorde stan i varan lilla stadsdel innan vi deckade runt midnatt
'Singaporiansk" tid.

Jag halsar alla dar hemma en skon helg.

Mattias

Singapore dag 4

Dagarna har vi tillbringat runt om i staden och sett massvis med lackra saker, staden ar som gjord for shopping. Helt galet mycket shoppingcenter, lyxiga gallerior m.m....
blir ett kort inlagg, ikvall myser vi med nagon fredags ol och allt ar toppen! Lamnar pa sondag morgon for Malaysia, kanns som att det riktiga aventyret borjar da, med laskiga djur osv :)
skriver mer imorgon och sammanfattar singapore!
puss oh kram

Singapore

Nu sitter jag och mattias vid datorerna pa hotellet, varit ute och atit lite kvallsmat precis vid hotellet. En mysig liten resturange med god mat. Andra natten vi tillbringar pa detta hotell. Ett helt ok stalle, som ligger ute i en liten forort som heter Geylang, ca 10-15 minuter ifran stan. Geylang ar ett harligt stalle, med massvis med resturanger, hetsig trafik och trevlig manniskor(dom fa vi traffat) Ar lite turister har ute, sa det ar vi och ortsbefolkningen i storsett.
Igar nar vi anlande da letade vi upp hotellet och gick ut och kakade, sen somnade vi pa direkten.
Idag har vi tillbringat hela dagen inne i stan, gatt runt och kollat pa allt spannande, var ute pa stan 7-8 timmar.
Har besok little india, ett harligt stalle med utemarknader, loppisar, spannande mat, valdigt lantligt.
Sedan nagra kvarter bort besokte vi stora gallerier, som ar valdigt lyxiga. Sa staden blandar och ger, det ar verkligen charmigt med omstallningarna, nar det ligger sa nara in pa.
Jag gillar Singapore skarpt, bara varit har tva dagar, men det ar verkligen lackert.
Det blev ett kort och slarvigt inlagg, men ni far mer detaljer inom nagra dagar:)

ha det sa bra dar hemma. Vi har det toppen :)

Puss oh kram!

Bye Bye Sweden

17.15 är den nya tiden, då lyfter vi. Lämnar Sverige för ett tag, ska bli otroligt spännande och jag är rätt nervös inför flygresan, 15.5 timme på flyg, det känns som att man kommer hinna bli rastlös några gånger?!
Förtillfället så sitter jag och tar det lugnt, medans mattias försöker få kontroll på sin packning.
Nästa gång jag skriver sitter vi förmodligen på något internet cafe i singapore:)
Vi hörs!
pusss&kram Lukas och Mattias!

1 Dag kvar.....

En dag kvar tills jag lämnar Sverige, imorgon 16.30 flyger vi från Arlanda och är framme i Singapore 08.30 svensktid på tisdagmorgonen. Kommer bli något nytt för mig, Ljusdalsgrabben som har tummen mitt i handen och aldrig varit utomlands förut, ska försöka resa runt i Asien. Som tur var har jag med mig bästa Mattias som kommer och är till stor nytta i alla lägen. Kom ihåg att följ våran resa nu ;) Ska försöka skriva så ofta jag kan, mest för att jag lovat mamma och släkten det. Men även för att ni som bryr er om oss kan läsa om allt som händer!
Nu ska jag och syster åka in till hennes jobb i Solna, kom ner til stockholm igår, så hade en myskväll med syster igår, blev idolrepris, film och nachos, alltid lika mysigt hos syster i Flempan.
Sedan på eftermiddagen blir det Hammarby match, och sen ut till Österskär där jag sover i natt för att bege mig mot arlanda med familjen N imorgon.

Förövrigt startar Oladox idag, och det är pappa som sitter upp i vagnen. Vi önskar dom lycka til!

Andra Placering

Ja, idag var det dags för start med B.B.S Gnidde igen, och vi kände på oss att idag skulle vi verkligen vara där framme om allt stämde. Starten gick och det blev många galopper, efter ca 500 satt Pappa och gnidde i dödens(dödens=snett utan för ledaren, först i andra spår, tyngsta löpvägen i ett travlopp, därav namnet "dödens"), där låg dom hela loppet och när dom väl svängde in på upploppet, så handlade det om två hästar, det var ledaren Stjärnolle och Gnidde som satt utvändigt, det blev en hårdkamp hela upploppet, men Gnidde som fått dragit det tunga lasset utvändigt ledaren orkade inte riktigt förbi och slutade 2.a. Självklart väldigt nöjd med hästen och loppet då han sänkte sitt rekord till 18.9, även fast vi vet att det finns mer att hämta, men han är ny och orutinerad, så han måste få ett antal  starter på sig innan man verkligen kan kräva max utav honom:)

Det var en kort sammanfattning från tävlingarna idag, nu är jag riktigt trött och ska sova, imorgon börjar packningen inför Asien resan. Åker ner till Stockholm på lördag, och lämnar landet på måndag. Riktig resfeber tränger sig på.
Glöm ej att följa våran resa, kommer skriva några rader då och då här på denna blogg som sagt
;)

Godnatt

Jackpot

Ja, idag är det dags för att dra in 47 miljoner, passar bra nu inför Asien resan. Jag och andre har gjort ett litet system tillsammans. Med två bra spikar och några luringar.

V75-1: 1, 2, 9, 10

Kr: 216

God Lycka// Lukas

Skärpning!

Nu skrivs det väldigt dåligt och lite på bloggen, ber om ursäkt. Men på lördag lovar jag ett kanon system:). Det kommer bli det sista systemet innan travpimpen reser iväg mot nya äventyr, jag ska nämligen resa med min gode vän Mattias till Asien, där vi ska besöka Singapore, Malaysia, Thailand och förhoppningsvis Bali. Vi lämnar Sverige Måndag den 14 September. Efter det kommer ni kunna läsa om våra upplevelser här på denna blogg, travpimpen.blogg.se kommer alltså bli en liten resdagbok, ska försöka skriva någon gång i veckan i alla fall, så ni här hemma i Sverige (som bryr er om mig&mats) får reda på hur vi mår:).

Läget i Stall Bergslyckan då, jo det är fin form på både Gutten och Gnidde, men den förstnämnde har för lite poäng så han blir utanför loppen, och Gnidde blev olyckligt första reserv sist, men tanken är att vi ska starta den 9 September på Hagmyren, så en start till hinner vi med innan jag lämnar landet.